Angelfiske på brackvattenis 5/4

 
Tänker att fiskebloggarna fått sig en rejäl utmaning i FB-träsket då många numera lägger ut sina rapporter där istället. Lite synd kan jag tycka då en fiskeblogg blir mer renodlad och tillgänglig även för de man inte har i sin "vän-lista". Jaja, hursomhelst, här kommer iaf ett inlägg från årets påsklovsfiske som förlades till samma vatten som jag annars jerkfiskar på så här års!!
Gav mig ut tidigt på morgonen för att få ut ställningarna i gryningsljuset. Ett långvarigt högtryck lovade fint väder med vårsol och hyfsat vindstilla läge vilket minsann införlivades med glädje. Sååå skönt att sitta där i solgasset och vänta på fäll! Lagom som jag hade fått ut grejorna och gosat ned mig i pulkan för en liten lur fick jag oväntat sällskap av en ny bekantskap som också ville prova fiskelyckan på denna lilla hotspot. Marcus riggade sina ismeten i ytterkanten av mina angel och började något oväntat med att kroka en gös på ett av spöna. Riktigt kul måste jag säga och väldigt inspirerande inför framtiden! Bedyrar härmed att detta får bli årets första fiskemål: Att hitta en säker hotspot för gösfiske med vertikalgrejorna i Bråviken. Har nu en ganska god ide' om var jag ska börja söka. Under dagen hade jag åtminstone 2 påslag som jag bedömer vara gösattacker med tanke på fällen och framförallt bitmärkena i mörtarna. Blev inga fler gösar för Marcus men väl ett knippe gäddor med riktigt bra medelstorlek och fin-fin kondition. Toppfisken på ismetespöna vägde 7,1 och att den renderade en viss glädje står inte att ta miste på...eller hur!!
 
Fisken var i riktigt fin kondition och rusade ut flera ggr innan
hon lät sig lyftas för en fotosession.
Well, tro nu inte att undertecknad, hårdnackad angelfiskare som jag är, gick helt lottlös för det! Fram till 14-tiden kom fällen strövis och inalles fick jag också upp 6-7 st varav toppfisken vägde 6,3. En fisk man verkligen får vara nöjd med tycker jag. Sista fisken för dagen (för mig) var en välmatad 3kilostjeja som gjorde en sjuhelsikes utrusning då hon var på väg att tömma rullen så att det bara skrek om det!!Med risk för övervarvning tvingades jag rycka innan hon stannat men lyckligtvis satt angelkroken perfekt i ytterdelen av ovanläppen för säker återutsättning. Här nedan en bild på 6,3:an och snubbe som ser ut som en av sjöbusarna i Andreassons Bamseserie:
 
    
Mellan 14-16 avstannade fisket helt och hållet och vi lommade hem med gott gry inför stundande vårfiske. Kunde notera att månen är på nytändning vilket enligt vissa skulle innebära bra fiske....medans andra skulle hävda det motsatta.....jag skulle idag säga att det var bra fiske men att på förhand planera utifrån månfaserna känns inte pålitligt. Läs senaste Fiskefeber och fundera själv på hur ditt fiske påverkas av månens faser!!!
Tror iaf att isen håller sig till nästa helg på insjöarna och då blir det gäddrace på en mindre favvosjö som hitills i år levererat urkasst...nå'n gång måste det vända tänker jag...oavsett månfas!!
Häpp!
Antevanten
 

Kommentarer
Postat av: Balkert

Tjena, det va mig du snacka med på bryggan idag 28/4. Hur var din dag? Jag fick 2 små gäddor men räddade dagen med en gös på ca 2 kilo. Var sugen på å Nacka den men förnuftet segrade å den fick simma vidare på livets vatten. Älskar smaken av gös men kan lika gärna käka vita bönor me körv. Hoppas vi ses igen å kanske tar en tur ihop. Ha de gött. Balkert.

2013-04-28 @ 21:00:58
Postat av: Antevanten

Halloj! Kul med gös....en 2kilos är ju en finfin matfisk förstås.....en så'n kan rendera några extra fiskepass då frugan uppskattar just gös till middag! Hursomhelst hittade jag lite fisk på grundflaket efter ett rejält försök (2h) i djuphålan utan kontakt. Fick upp 8st i 2-4kilosspannet. Fulla med iglar men härligt stridbara vid hugg....så glad att säsongen för spöfiske äntligen är här igen!! Dessvärre hade isen havererat bryggan så jag fick lova att ta upp båten på kärran igen.
Ha de' så ses vi framöver!

2013-04-28 @ 21:24:51
Postat av: Balkert

I viken jag var i lekte grodor, gäddor, säkert Brax å gös. Några tecken på lek där du var? Ska bli kul med efterleksfisket, lite slankare madamer, men fan så mycket elakare. Jag hade 11,4 som varmast i grummlet. Men det var bara en meter djupt. Ute på 3 m var det 6,6. Hur varmt var det i din vik? Bra blogg du har. Tja. Ps ska ut å kötta på tisdag om det är väder.

2013-04-28 @ 22:18:12
Postat av: Balkert

Tjenare, hur går gäddfisket? Jag har haft några skit pass men häromdagen lossnade det lite. Hittade en fläck med gäddor både utlekta å en del fetton. Jag och min kamrat fick 12 upp i båten men tappade en del fisk också. Dom bet på istortsätt på allt vi kastade till dem. Tailar, jigg, gamla wobbler och jerkar. Hittar man fisk tror jag inte set spelar så stor roll vad man erbjuder. Vi var iallafall jublande glada. Inga monster men ett par runt 4 å resten 2-3kilo. Fan va kul det kan vara ibland. Tjena. Balkert

2013-05-07 @ 20:59:10
Postat av: Antevanten

Härligt att höra om fin-fint gäddfiske! För egen del har det inte blivit tal om nå't fiske....helgerna inbokade med annat (=bidar min tid). Iofs ska vi träffas på fredag kväll och snacka ihop oss om stundande flugfiskeresa till Island i augusti. En snubbe som varit där ska visa och berätta lite för oss...och så blir det några öl till grillen förstås!
För övrigt är tiden verkligen ur led....inget inplanerat datum för Vårdraget och ingen lucka för strömmingsfiske med farfar+barn....
Ha de + dedikera gärna ett par kast åt mig nästa gång du fiskar!
Andreas

2013-05-15 @ 13:31:58
Postat av: Balkert

Det ska jag göra. Börjar fiska lite insjö nu till helgen. Ska försöka överlista nån gammal gädda mellan pilsner & trädgårdsarbete. Ha det.

2013-05-15 @ 20:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0