Pinfärsk gädda!

Ja...den suddiga bilden på gäddan är bara någon timme gammal så nog är den färsk alltid! Började fisket i den lekvass som levererade senast men tji fick jag! Där var braxenleken i full gång och jag krokade 2 i ryggen....drog då vidare till en annan favvovass där vinden låg på och där stod de och lurade. Fick 3 småttingar på raken och sen kom ett så'nt där skönt hugg då spöt liksom bugar sig....kändes direkt att det var en bättre fisk och den gick ned mot botten och drog sedan i sidled. Stark och stridbar som sig bör så här i efterlek visade den sig inte förrän precis intill båten då jag fick lyfta den från botten!!! Gött!

Inspiration till dagens fiske fick jag från Nicke och Peter som i går kväll drog en 11-kilos under premiärturen med Nickes fin-fina båt! Jag bidar min tid (en tid då jag också drar 10-klubbare och åker Buster-båt;-)

Förmiddagstur 23/5

Kom iväg en liten sväng på söndagsförmiddagen.....växlande väder och vind med regn/solsken om vartannat. Verkar nu som att efterleksgäddorna snart är på G! Fick en liten försmak av det då jag fick drilla 9 fisk mellan 9-11:30. De tre toppfiskarna vägda alla 4,5 följt av en 3,9 på fjärdeplats.....så kul och huggen kommer ju SÅ bestämt/distinkt då de väl gör sina utfall!! SMACK så sitter den!!

Salmo Slider i braxkostym!
Braxen leker i vassarna nu så jag valde en försåtlig braxkopia som huvudbete dagen till ära. 9av9 gick på bluffen!
Som vanligt smakade kaffet gött....saknade dock nå't gott till kaffet vilket ju gränsar till skandal! Tryckte i mig en  skogaholmslimpa och se'n var det liksom slut på det roliga....tänker: bättring nästa gång!
Häpp!

Kolmårdstroll i sitt rätta element!

Rubriken syftar helt enkelt på att Kolmårdstrollet patrullerade vattnen rakt utanför Kolmården på jakt efter det stora strömmingstimmet....hittade spridda skurar och till Lokes glädje fick vi upp 5st!! Roligt med ett fiske som hela familjen kan vara med och uppleva (även om Y-L och Cattie fick gå iland efter en½-timma)!!! Längs hela strandlinjen stod folk och kastade efter silvret och känslan av "folkfest" anades i luften.

Firrarna är riktigt snygga i sina silver/regnbågstoner!
För övrigt körde undertecknad ett bompass igen häromdagen.....riktigt trist faktiskt...iofs hade vi alla odds mot oss då det var kav lugnt, åska i luften, lek i vassen och.....ja ni vet....ursäkterna äro tusen! Liksom Spöknäckarna ser jag fram mot bättre fiske nästa gång!

Pike Open = 100% kringupplevelser

Jag vill ofta hävda att fiske till stor del handlar om "kringupplevelser". Denna helg förbyttes alla förhoppningar om ev storfångster, berömmelse och vinstsumman i tävlingen St:Anna Pike Open till just 100% kringupplevelser!
Det hela började redan på fredag kväll då Jocke och undertecknad bokat boende på Brevik där vi tänkte att vi kunde ladda batterierna.....vi kom sent på kvällen och efter incheckning lade vi oss för att sova......halvvägs in i drömmarnas land vaknar vi till då ett 20-tal 13-14åriga småtjejer på konfirmandläger bokstavligen dundrar in på ovanvåningen och sätter igång nå't slags nattligt samkväm!!!Misstänker att de på nå't vis kombinerade dans med bowling alltjämt som de tjoade och sjöng till den senaste musiken på hög volym!!
Hursomhelst...vi fick några timmars sömn och sedan mötte vi taggade upp med Magnus lagom till start från Stegeborg. Zusammen var det 46 lag som skulle tampas om prispotten....på startsignalen drog fartvidundren iväg och vi blev s.a.s snedseglade redan från början. Puttrade iväg inåt Kvarnholmen och Treskär där vi i nästintill konstant hällregn bedrev fisket under dagen. Dessa är våra kringupplevelser:
-Sälsafari. En gråsäl syntes på några hundra meters håll.
-Ugglesafari. En kattuggla hoade från nå'n tall mitt i ljusan dager.
-Korvfest. Vi gick i land och grillade tjocka och smala korvar på 1-gångsgrill.
-Skrävel, förtal och förmaningar. Stämningen och den skämtsamma atmosfären i båten var på topp...från 7 på morgonen till 15:30tiden på em då vi kastade in handduken!

Lagbilden kan kallas "duga"!!Den togs i samband med grillningen och visst sänder den rysningar utmed ryggraden? Skulle gott och väl göra sig som LP-konvolut på någon mastig hårdrocksskiva från 70-80talet!!
När vi så bytte sida till norra stranden inföll en s.k huggperiod då en gädda följde med bakom våra wobblers fram till båten....vems wobbler den var ute efter får vara oskrivet men antingen var den blå/gul eller röd/vit. Gäddan ögonmättes tilll 75-80 cm vilket hade varit en fin fisk att fånga denna dag. Vinnade team pysslade ihop 256cm fördelat på 3fisk.
Allt som allt blev det en lyckad dag (utöver fisket) då Magnus kammade hem en nyckelring på sin lott. Närmast i agendan står strömmingsfiske med barn....kanske en gren man kan lyckas med även vad gäller fisket!!!