4-2 till gäddorna

 Fick en förmiddag med fin-fint väder och skön avkoppling ute på årets första angelis. Bara 2-3 minusbjörnar, ingen blåst och strålande solsken.....wunderbaaart!!!Tog sovmorgon och kom inte på plats förrän vid 9:30tiden vilket ju är i senaste laget för att sätta ut angel....men, men...eftersom isen bara höll 4-5cm gick det sedan snabbt att sätta ut donen.
En företeelse som fascinerar med detta statiska fiske är de distinkta huggperioder som uppträder ibland. Så blev det en "huggsexa" mellan 10:30-11:00 då det mesta hände denna förmiddag. Fick upp 2 på isen och bommade 4. Därmed gick årets första rond till gäddorna!!
 

Väntar man ut gäddan och lyckas göra motrycket i rättan tid sitter krokspetsen oftast i "ovanlädret" som på bilden. Detta gäller för klassisk angelkrok åtminstone i de vatten som jag fiskar i;-)
Mörttillgången känns tryggad trots att jag fick lov att peta i den precis utanför vassen på relativt grunt vatten...gött!!!

Precis vid avslutat fiskepass lagom till lunch kom "mörtfogden" på besök för att kolla isläget. En pigg man som levt sitt liv kring sjöarna och minsann samlat på sig en och annan skröna!!Kul att småspråka lite och ta del av äldre generationens syn på den fritidssysselsättning som fisket blivit för oss sk sportfiskare (i kontrast till husbehovsfisket). Hursomhelst berättade fogden att man avsatt en större del av intäkterna från korten till en ny utsättning av gös i de 2 större sjöarna i FVO. Ett årskort kostar blott 300 spänn och då har man tillgång till angelfiske + mörtstuga i 8 insjöar under vinterhalvåret!! Som bonus kan man låna båt i några av dessa under sommarhalvåret.....bra tänkt där!!
Häpp!
Antevanten


Kommentarer
Postat av: Antevanten

Uj,uj,uj!!Vilken härlig förmiddag (sön 15/1)!!!Kom ut lite tidigare idag på förstklassig blankis (8-10centi). Många var de skridskotöntar som störtade förbi i klungor och man kan fundera på hur deras oväsen påverkar fisket?!?!?Lär ju va än värre under isen.....hursomhelst hade jag 8 fäll (3 på isen) fram till de första klungorna for förbi. Se'n gosade jag ned mig i min pulka och bara njöt!

Full fart i mörtstugan och nu har jag fått en grannstuga!

Häpp!

2012-01-15 @ 22:36:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0