Blomstergäddor 3/6

Först leker smågäddorna när isen ger sig=isgäddor, sedan mellangäddorna när löven spricker=lövgäddor och sist kjempegedderna när blommorna slår ut=blomstergäddor!!!

Men...hursomhelst...jag minns det som om det var igår…..för det var det…..igår fick jag en kjempegedde på hela 9 kilo fördelat på 110cm (blomstergädda nr1)!! Rutinerat guidade fiskekompisen Jonas mig till en vass jag tidigare bara gjort ett kortstopp på. Han sa att vassen levererat förr om åren men att den liksom fallit i glömska på sistone…….Jonas fick kontakt redan på de första kasten och sedan följde ett riktigt bra fiske med 3-4 fisk (ett dubbelhugg)i båten och ett flertal ”touch and go”. Dessvärre avtog vinden och därmed dog fisket helt och hållet vilket iofs kunde kvitta då vi fick en grym fiskeförmiddag i skön högsommarvärme!! Fisket började egentligen i Jonas hemmahamn vid Marby där han drog två säkra redan på morgonen. Fortsatte till ”min” hemmavass där vinden låg på vilket renderade ett par gäddisar varav en på 7 (blomstergädda nr 2)! Samtliga togs på jerk (Buster och Slider omvartannat) fiskade i hyfsat hög fart. Tyvärr klantade jag till det och drog fast favvobustern i ett vassstrå….se där…en anledning att besöka grabbarna på Skeppa!! F.ö noterar jag att månen är på nytändning sedan nå’n dag tillbaka = bra fiske!!!

Höll nästan på att glömma dagens bifångst….en braxenpanka som råkade pussa fel….fy fanken så de ser ut!!!Munnen/läpparna är ju hur fula som helst!!! Iofs inte den enda arten evolutionen spelat ett spratt gällande utseendet (tänk nakenkatt, mullvad, Anna Anka osv)!!

Häpp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0