Kräftfiskepremiär 21-22/8

Som traditionen bjuder fiskade vi kräftor i helgen. Detta fiske uppskattar jag fortfarande med ett barns förtjusning och fascination….för det är riktigt spännande!!! Tillsammans med farfar betade vi på mjärdarna med braxen och mört lagom som regnet försvann och solen tittade fram.  Blev en skön kväll på sjön istället för tv-underhållning och snacks i soffan. Loke hade iofs gärna velat kolla burarna i mörkret men han fick ge sig till tåls till söndagsmorgonen efter frukost (vaknade dock 06:00 och propsade på att vi skulle ut och vittja).

Resultatet blev jämfört med förra årets fiske betydligt sämre….kanske lade vi burarna för nära land? kanske ömsar de skal? Kanske har nå’n annan varit där och fiskat? Näe…de var nog helt enkelt inte på hugget!!! Vi fick många små kräftor som fick gå tillbaka på tillväxt….blev ändock tillräckligt för vår konsumtion då ingen i familjen äter dessa ”insekter” (förutom farfar då som äter tjogvis!!). Lokes kok går till kompisen Gustav (6-årig som äter kräftor som farfar) och mitt kok går till svågern som brukar uppskatta ett par rackare till snapsen. En bieffekt av fisket är att man får användning av dillen som vi sådde i våras!!!
Häpp!
 
Minifallarn och Storfallarn!
Äta en så'n????Näe...tro fanken att man måste vara på
"pickalurven" om man ska luras till detta...


Kommentarer
Postat av: Antevanten

Blev ett litet kräftfiske med barn även denna helg....skralt resultat även då men tillräckligt för att kompisen Linus skulle blii nöjd...nu har grabbarna fått ihop till en hel kräftskiva i förskoleklass!!!

Avrundade med ett gösförsök på Glan under söndagen....men, men...inte ett nafs!!Vågade mig dock inte ut på DET DJUPA då det var krabb sjögång...andras rapporter vittnar om att gösen fortf finns på 8-15 meters djup och jag höll mig på 4-5m i lä bakom skarvön....

2010-08-29 @ 22:58:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0